Verlangen naar het podium
9 oktober 2020
Avond aan avond op het podium staan. Waar de meeste jonge dansers alleen maar van kunnen dromen, is voor studenten van Codarts Rotterdam een gegeven. Met de Talent On The Move (TOTM) tour doen derdejaarsstudenten ruim dertig steden in Nederland aan en bouwen de nodige toneelervaring op voor hun toekomstige danscarrières. Het gevarieerde programma biedt hen de kans allerlei stijlen uit te proberen en het publiek krijgt een prachtige introductie op de veelzijdigheid van dans.
Voor Dorėja Atkočiūnas, Aaron Faneyte en Jonatan Myhre Jørgensen gaat dit jaar het avontuur van start. Talent On The Move was voor Jonatan (1999) een van de redenen die de doorslag gaf bij de keuze voor de opleiding aan Codarts. De hoeveelheid optredens en de toegang tot zo veel choreografen trok hem enorm. ‘Een van de eerste dingen die ik meemaakte bij Codarts was een voorstelling van derdejaars die repertoire lieten zien van het TOTM-programma,’ herinnert Jonatan zich. ‘Mijn mond viel open, zo onder de indruk was ik van het niveau.’
Alle studenten krijgen tijdens de tour de kans om op het podium te staan, maar moeten wel audities doorlopen. Jonatan is nieuwsgierig naar wat het met de groep gaat doen ‘We maken het allemaal samen mee. De dynamiek die ontstaat als we castings doorlopen, van het ene naar het andere stuk springen en de tijd die we in de bus doorbrengen.’
Van opwinding tot inzicht
De periode van reizen en continu optreden geeft je de kans om te ervaren hoe het is om straks aan het werk te zijn en onderdeel uit te maken van een gezelschap. Van ouderejaars hoorde Jonatan hoe bijzonder het is om een stuk écht te leren kennen. In je lichaam in plaats van in je hoofd – iets wat pas kan als je steeds opnieuw dezelfde choreografieën danst. Hoe dat bevalt, is voor iedere danser weer anders. Sommigen komen erachter dat ze zelf willen creëren en choreografieën maken. Voor anderen is het een droom die uitkomt: de spanning vooraf, iedere avond op de planken en inspirerende choreografieën dansen. ‘Ik denk dat je er echt van groeit als danser,’ zegt Dorėja (1998). ‘Je maakt mee hoe het werkelijk voelt om steeds opnieuw hetzelfde programma te dansen en toch alles te blijven geven.’
Dorėja ziet ernaar uit om dankzij alle verschillende choreografen te ervaren wat er bij je lichaam past, welke eigenschappen je te bieden hebt en waar je zelf inspiratie uithaalt. ‘Met iedere nieuwe choreograaf krijg je als het ware een nieuw pakket van stijlen en bewegingen.’ Tot nu toe vond ze vooral Niv Marinberg bijzonder. ‘Met hem werken geeft je een totaal nieuwe kijk op wat dans is.’
Door Codarts is de blik van Aaron (1998) op de danswereld verbreed. Dat geldt ook voor zijn eigen mogelijkheden en dat is bemoedigend om te ervaren. ‘Ik hoef mezelf niet in een hokje te plaatsen of te beperken tot één stijl.’ TOTM maakt dat nog duidelijker. Hoewel hij al jaren droomt van een toekomst bij Alvin Ailey, haalt hij nu ook inspiratie uit dansers en choreografen zoals Roy Assaf en Wayne McGregor.
Talent On The Move opent deuren naar een wereld waar niet veel studenten of beginnende dansers toegang toe hebben. En dat in een veilige omgeving. ‘We kunnen op een professionele manier aan de slag, zonder dat we de volledige verantwoordelijkheid al hebben,’ zegt Aaron. ‘Alle voordelen, met minimaal risico.’
Stalenkaart van dans
Waar de tour jonge dansers de gelegenheid geeft om te proeven van verschillende stijlen, krijgt ook het publiek die kans. Ze krijgen een ware stalenkaart van dans voorgeschoteld. Het diverse programma verandert ieder jaar, met materiaal dat speciaal is uitgekozen voor de dansers en hen in al hun facetten toont. ‘Je krijgt een groep dansers te zien met totaal verschillende achtergronden,’ zegt Aaron. ‘Behalve het repertoire is ook de onderlinge dynamiek en de artistieke richting steeds weer anders.’ En bovenal, zegt Jonatan, is het gewoon bijzonder om zulke jonge dansers op het podium te zien. ‘Ons enthousiasme en gretigheid straalt ervan af! Het is voor ons de eerste keer en we willen allemaal enorm graag dat podium op.’