
Het jaarlijkse tourneeprogramma Talent On The Move is een gezamenlijk initiatief van Holland Dance Festival en Codarts Rotterdam. De aanstormende, gedreven en veelzijdige danstalenten van Codarts Dance Company trakteren u op een selectie van het beste wat hedendaagse dans te bieden heeft. Een dertigtal dansers, afkomstig uit alle delen van de wereld, toont een uniek programma waarmee de veelbelovende talenten zich nationaal op de kaart zetten. De voorstelling bestaat uit solo's, duetten en groepsstukken afkomstig uit bestaand repertoire van (inter)nationale topchoreografen en uit nieuw werk van jonge choreografietalenten.
In deze editie van Talent On The Move wordt afwisselend werk gepresenteerd van:

Eliana Stragapede (Italië) en Borna Babić (Kroatië) allebei afgestudeerd aan Codarts Rotterdam werken momenteel als danser, choreograaf en docent en zijn woonachtig in Brussel. Meteen na hun opleiding werkten ze met Marina Mascarell, Club Guy & Roni en met gerenommeerde choreografen en gezelschappen.
Eliana werkte voor Tansmainz in Duitsland en maakt sinds 2020 deel uit van het danstheatergezelschap Peeping Tom. Borna werkt samen met Olivier de Sagazen en werkt bij Ultima Vez - Wim Vandekeybus.
Hun voorstelling AMAE werd bekroond op The Copenhagen International Choreography Competition 2022 met de 1e plaats voor de Choreography and Production Awards door Nederlands Dans Theater en Holstebro Dansekompagni. Verder werd het op Rotterdam International Duet Choreography Competition 2023 bekroond met Partner Awards door Codarts en Dansateliers.
In 2025 krijgen Eliana en Borna de opdracht voor een nieuwe creatie voor NDT2 als onderdeel van het project “Up and Coming Choreographers”. Verder zullen ze ook choreograferen voor het Bayerisches Staatsballett in München, waar ze de avond zullen delen met andere internationale artiesten waaronder Paul Lightfoot en Sol León, curatoren van het evenement.
AMAE bevraagt en onderzoekt de noodzaak van afhankelijkheid in menselijke relaties. Het verlangen om passief bemind te worden, op zoek naar de toegeeflijkheid van de ander. De wens om de ander volledig te omringen en zich één met hem te voelen, in een poging om de confrontatie met de objectieve werkelijkheid van buitenaf te verwaarlozen en te vermijden. Vanuit een bepaald perspectief kan dit worden gezien als een zeer warm en menselijk gedrag, in harmonie zijn met anderen en op hen kunnen vertrouwen. Vanuit een ander gezichtspunt kan het lijken op het aanmoedigen van genotzucht, afhankelijkheid en controle. Hoe ver kan deze behoefte ons brengen, zodat we van liefde pijn gaan doen, van zorgen obsessief worden en van steunen uiteindelijk controleren
CREDITS | AMAE (Fragment)
Concept en choreografie: Eliana Stragapede & Borna Babić
Dramaturgie: Margherita Scalise
Compositie: Nenad Kovačić; stem: Teresa Campos
Originele muziek: Nicholas Britell
Editing: Giuseppe Santoro
Kostuums: Nina Lopez-Le Galliard
Lichtontwerp: Benjamin Verbrugge
Duur: 10:00 min

Cayetano Soto (Spanje) werkt met vooraanstaande dansgezelschappen van over de hele wereld. Zijn technische, intense en onvoorspelbare choreografieën zijn te zien op internationale festivals in Europa, de Verenigde Staten en Canada.
Soto begint zijn dansopleiding aan het Institut del Teatre in zijn geboortestad Barcelona en zet deze voort aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1997 rondt hij zijn studie af en treedt hij toe tot IT Dansa in Barcelona, de stad waar hij nog altijd woont.
Sinds 2005 werkt Soto als freelance choreograaf. Hij heeft choreografieën gemaakt in opdracht van onder meer Nederlands Dans Theater, Koninklijk Ballet Vlaanderen, Zürich Ballett, Introdans, Gauthier Dance Company en Tanz Luzerner Theater.
Voor zijn werk heeft hij diverse onderscheidingen ontvangen, waaronder de eerste prijs in 2006 voor 24FPS bij het choreografieconcours Uncontainable van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Canela Fina, gemaakt in opdracht van Balé da Cidade de São Paulo, werd door de Braziliaanse krant Folha de São Paulo uitgeroepen tot ‘Beste Dansvoorstelling 2008’.
Voor zijn choreografie Uneven werd Cayetano Soto in 2011 genomineerd voor het ‘Gouden Masker’, de meest prestigieuze dansprijs in Rusland. Speciaal voor de Codarts Dance Company creëerde Soto in 2023 Masarykova Ulica. Naast deze nieuwe creatie gaat Sortijas in reprise. Daarmee staan er deze tour twee werken van de Spaanse choreograaf op het programma.
CREDITS | Twenty Eight Thousand Waves
Choreografie: Cayetano Soto
Dramaturgie: Dario Suša
Muziek: Bryce Dessner, Aheym (door Kronos Quartet)
Kostuumontwerp: Cayetano Soto
Repetitor: Neel Verdoorn, , Keith Derrick Randolph
Duur: 10:00 min

Dalton Jansen (Nederland) is een choreograaf die met zijn werk grenzen verlegt en maatschappelijke taboes doorbreekt. Zijn missie is helder: door middel van dans verbinden, inspireren en echte verandering teweegbrengen in ons dagelijks realiteit. Dalton’s dynamische mix van hiphop, spoken word en contemporary dance brengt mensen van diverse achtergronden samen en creëert impactvolle verhalen.
Tijdens zijn opleiding Urban Contemporary aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten viel Dalton op met vernieuwende choreografieën, wat hem prijzen opleverde zoals de publieksprijs bij Het Rotterdams Open Podium (2014), de DOX Award (2022), en de BNG Bankprijs (2021). In 2024 won hij de Charlotte Köhler Prijs, een erkenning voor zijn impact en visie.
Dalton’s werk vertrekt vaak vanuit zijn persoonlijke ervaringen of perspectief op de wereld om hem heen. Zijn voorstellingen reflecteren zijn persoonlijke zoektochten naar identiteit, vrijheid, zorg en streven naar dekolonisatie van verouderde normen. Hij durft schurende onderwerpen aan te pakken, altijd met de overtuiging dat dans een middel is voor verandering en verbinding.
Ondersteund door het Coproducers Netwerk, werkt Dalton samen met toonaangevende danshuizen zoals Theater Rotterdam, Wij Zijn DOX en Maas Theater en Dans, en is hij actief op festivals zoals Summer Dance Forever en Julidans. Met Stichting BlackBirds organiseert hij jaarlijks het BlackBirds Festival, een platform voor de nieuwe generatie en contemporary dance-liefhebbers, met talks, battles en showcases die de danssector uitdagen en vernieuwen.
Dalton Jansen blijft de danswereld uitdagen met zijn urgente en hoopvolle visie. Voor hem is dans een krachtig middel om samen te bewegen en echte verandering te realiseren.
CREDITS | An unprecedented massacre pt.1
Choreografie: Dalton Jansen
Muziek: Hanna Haïs & KingDonna, Space Fair
Kostuums: Asalia Khadjé
Repetitor: Quentin Roger, Keith Derrick Randolph
Duur: 11:00 min
Credit photo: Amanda Harput, JAH scenefotos

Ed Wubbe (Nederland) heeft in de afgelopen decennia een eigen genre gecreëerd, waarin hij dans versmelt met andere disciplines als circus en opera. Daarbij verlegt hij grenzen en creëert hij een theatrale wereld met een rauwe, levendige en hedendaagse relevantie.
Ed Wubbe is opgeleid aan de Scapino Dansacademie in Amsterdam (1978-1984), waarna hij danste bij de eerste juniorengroep van het Nederlands Dans Theater. Van 1987 tot 1990 is hij huischoreograaf bij Introdans en in 1990 begint hij als choreograaf bij het Scapino Ballet. Twee jaar later wordt hij artistiek directeur van dit gezelschap, dat in 1994 verhuist en verder gaat als Scapino Ballet Rotterdam. Ed Wubbe heeft tot nu toe meer dan zeventig dansstukken voor Scapino gecreëerd, waaronder TING! (2016). Aan deze jubileumproductie ter gelegenheid van het zeventigjarig bestaan van het gezelschap hebben ook studenten van Codarts Circus Arts meegewerkt.
In 2017 ontvangt Ed Wubbe de Gouden Zwaan voor zijn grote bijdrage aan de Nederlandse dans. Ook wordt hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Eerder stond Single Manoeuvres en Nico op het programma van de Talent On The Move Tour.
Na meer dan dertig jaar neemt Ed Wubbe afscheid als artistiek leider van Scapino. Zijn indrukwekkende artistieke prestaties, steun voor jong talent, en baanbrekende choreografieën zijn erkend met de Dansspeld tijdens de Nederlandse Dansdagen 2024.
CREDITS | ROSARY
Choreografie: Ed Wubbe
Muziek: Franz Schubert, String Quintet in C Major, D 956 - Adagio
Kostuums: Asalia Khadjé
Licht: Maarten van Dorp
Repetitoren: Bryndis Brynjolfsdottir, Keith-Derrick Randolph
Duur: 6:00 min
Credit photo: Bryndis Brynjolfsdottir

Heidi Vierthaler (Duitsland-USA) heeft een carrière van 35 jaar als danseres, pedagoog en multidisciplinair maker en ze heeft een schat aan ervaring en een invloedrijk netwerk in heel Europa. Haar samenwerkingen met baanbrekende choreografen, waaronder William Forsythe, Ohad Naharin, Mari Kajiwara, Budomeester Akiro Hino, hebben haar een wetteloze maar veilige ruimte geboden om de grenzeloze mogelijkheden van het dansende lichaam te verkennen. Deze ervaringen vormen de sterke basis die haar op een bevredigende en inspirerende reis hebben voortgestuwd.
Met dans als medium communiceert ze via haar Somatic Streamflow-methode, die respectvolle dialogen bevordert met toonaangevende hedendaagse dansgezelschappen in de internationale wereld, paden creëert voor nieuwe artistieke samenwerkingen, en haar diepgewortelde connecties met diverse dansgemeenschappen en beeldend kunstenaars wereldwijd verder koestert.
“I am constantly trying to communicate something incommunicable, to explain something inexplicable, to tell about something I only feel in my bones and which can only be experienced in those bones." - Franz Kafka, Letters to Milena
CREDITS | In Those Bones
Choreografie: Heidi Vierthaler in collaboration with the dancers: Mia Boggs, Oliver Lund, Alfredo Napoletano, Agnese Biavati, Imanol Reyero Arias
Muziek: Henryk Górecki (componist), Beth Gibbons (zang), Polish National Radio Symphony Orchestra Nr: #3, Op. 36, Symphony Of Sorrowful Songs - 3. Lento. Catabile Semplice
Kostuums: Asalia Khadjé
Repetitor: Neel Verdoorn
Duur: 12:00 min

Jiří Kylián (Tsjechië) is één van de meest vooraanstaande choreografen van Nederland. Hij studeerde dans in Praag en Londen. In 1968 werd hij lid van Stuttgart Ballett. In 1973 nodigde Nederlands Dans Theater (NDT) hem uit als gastchoreograaf en maakte hij zijn eerste werk voor dit gezelschap, waarvoor hij inmiddels meer dan zeventig choreografieën heeft gecreëerd. In 1975 werd Kylián aangesteld als artistiek directeur van NDT. In 1999 legde hij deze functie neer, maar hij bleef als huischoreograaf tot 2009 aan het gezelschap verbonden. Kylián leidde bij Codarts Rotterdam een lectoraat dat een reeks thema’s onderzocht die gerelateerd zijn aan dans en choreografie. In mei 2014 verscheen het boek One Of A Kind, dat in woord en beeld verslag doet van dit lectoraat. Kylián maakte tijdens zijn lectoraat Stonehenge – met en voor dansers van Codarts.
Regelmatig staan werken van Kylián op het programma van de Codarts Dance Company en het Codarts Lyceum.
CREDITS | Whereabouts Unknown (fragment)
Choreografie: Jiří Kylián
Muziek: Steve Reich, The Four Sections (1987) Part IV
Kostuums: Joke Visser
Licht: Kees Tjebbes
Instudering: Brigitte Martin
Repetitoren: Brigitte Martin, Sun Hee Dieben
Duur: 6:30 min
Credit photo: Anton Corbijn

Keith-Derrick Randolph (Verenigde Staten) is choreograaf, dansdocent, repetitor en daarnaast coördinator van de bacheloropleiding Dans van Codarts Rotterdam. Na zijn opleiding aan de High School of Performing Arts en The Ailey School behaalde Randolph zijn diploma’s didactiek in dans en master in choreografie.
Gedurende vijftien jaar had hij een succesvolle carrière in Europa en de Verenigde Staten. Vervolgens werkte hij bij Scapino Ballet Rotterdam als danser en choreograaf en vervulde hij een artistieke rol in de staf. Daar maakte hij werken als Lament/Lamentationes en de avondvullende voorstelling Mana in Theater Zuidplein.
Voor Korzo in Den Haag maakte hij Romeo en..., de bankingroom: Sudden & Wintered en het autobiografische Me, Myself, My, I. In 2008 choreografeerde hij de avondvullende voorstelling Plavo (4 ½) voor Narodnog Pozorište Sarajevo - Ballet.
Sinds 2009 jaar is hij coördinator Dans en sinds vijf jaar artistiek leider van de Codarts Dance Company en mede-oprichter van de Master Choreography COMMA – een joint degree van Codarts Rotterdam en Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Tilburg.
CREDITS | A Song For You
Choreografie: Keith-Derrick Randolph
Muziek: Donny Hathaway, A Song for You
Lichtontwerp: Marten de Wijs
Kostuum: Asalia Khadjé
Repetitor: Keith-Derrick Randolph
Duur: 5:30 min

(LA)HORDE is een kunstenaarscollectief, opgericht in 2013, bestaande uit Marine Brutti, Jonathan Debrouwer en Arthur Harel. Ze werken met verschillende kunstvormen, zoals dans, film en video-installaties, en focussen op het lichaam in beweging. Sinds 2019 leiden ze het CCN Ballet National de Marseille. Hun werk gaat vaak over actuele maatschappelijke thema’s en ze werken samen met gemarginaliseerde groepen, zoals ouderen en jongeren. Ze verwerpen hiërarchie en culturele toe-eigening en zetten in op samenwerking en solidariteit. Hun werk onderzoekt de invloed van het internet op dans, wat ze “post-internetdans” noemen.
CREDITS | ROOM WITH A VIEW
Choreografie: (LA)HORDE - Marine Brutti, Jonathan Debrouwer, Arthur Harel
Muziek: Rone X
Kostuums: Salomé Poloudenny
Licht: Eric Wurtz
Instudering en gastrepetitoren: Vito Giotta, Angel Martinez Hernandez
Codarts repetitoren: Quentin Roger, Keith-Derrick Randolph
Duur: 11:00 min / 33:00 min (long version)

Lea Ved (Verenigde Staten) is een onafhankelijke choreograaf en danskunstenaar gevestigd in Nederland. Ze studeerde af aan The Juilliard School en danste internationaal bij Nederlands Dans Theater, The Royal Swedish Ballet, RUBBERBANDance Group en als gast bij Kidd Pivot.
Haar choreografisch werk en onderzoek ontwikkelden zich naast een rijke danscarrière - in reflectie, afwijking en onderzoek. Haar creaties zijn verkennend en onderzoekend van aard, tussen het detail van de vorm en een gecultiveerde improvisatiepraktijk.
Haar meest opvallende werk als choreograaf is geproduceerd door Göteborgsoperans Danskompani, NDT, Korzo Theater, Poetic Disasters Club, Heavy Hitters Breakdance Crew en CaDance Festival. Vanaf januari 2025 is ze vier jaar choreografe in residentie bij Korzo Theater.
CREDITS | Time of the Orchid
Choreografie: Lea Ved
Muziek: Tim Hecker, Arctic Lover’s Rock Pt. 2; The Work of Art in the Age of Cultural Overproduction; October Pt. 1
Kostuums: Asalia Khadjé
Repetitor: Quinten Roger
Duur: 12:00 min

Neel Verdoorn (Nederland) studeerde af aan Codarts Rotterdam, begon haar carrière als danseres bij moderne dansgezelschappen Reflex en Djazzex en werkte met vele gastchoreografen. Verdoorn is een veelgevraagd gastdocent en choreograaf.
Ze creëerde werken voor Djazzex, Company Budapest Táncszínház, Dansgroep Krisztina de Châtel, Aterballeto Italië, Korzo Producties, Ballet Company Pecs, Scapino Ballet en Holland Dance Festival. Voor het Internationaal Danstheater maakte ze avondvullende voorstellingen met live muziek, zoals Men of the Tango, Crazy Blues (danspublieksprijs 2015), Silent Songs, Tango/Mania, Hopper en Tin Pan Alley Parade.
In coproductie met het Doelen Ensemble en Stichting Neel Verdoorn Dance Projects maakte ze de voorstelling Ballads.
Verdoorn creëerde werk voor verschillende dansacademies in Europa, voor o.a. de Züricher Bachelor Contemporary Dance en de taZ Zürich. Verder werkt ze voor Codarts als choreograaf, docent en repetitor.
Neel Verdoorn maakt zeer dansante, dynamische voorstellingen. Zij zoekt naar dierlijk en instinctief bewegingsmateriaal met veel zeggingskracht. Verdoorns interesse gaat uit naar de spanning tussen de persoonlijke bewegingstaal, de expressiviteit, de emotionaliteit van de danser enerzijds en de abstracte en compositorische codes van de choreografie anderzijds.
CREDITS | Once More
Choreografie: Neel Verdoorn
Muziek: Melody Gardot, Deep Within The Corners Of My Mind
Kostuums: Asalia Khadjé
Lichtontwerp: Maarten van Dorp
Repetitoren: Sun Hee Dieben, Neel Verdoorn
Duur: 6:30 min

Sir Wayne McGregor CBE is een veelvuldig bekroonde Britse choreograaf en regisseur, die internationaal bekend staat om zijn baanbrekende innovaties op het gebied van performance die de dans in het moderne tijdperk radicaal hebben geherdefinieerd. McGregor heeft in zijn 30-jarige carrière meer dan 160 werken geregisseerd en gechoreografeerd, waaronder meer dan 40 werken voor Company Wayne McGregor, die hij in 1993 oprichtte, en meer dan 20 werken voor The Royal Ballet, waar hij sinds 2006 huischoreograaf is. Zijn werken staan op het repertoire van de belangrijkste dansgezelschappen ter wereld.
In 2021 werd McGregor geëerd met een Lifetime Achievement Award tijdens de Prix de Lausanne; in 2023 ontving hij een eredoctoraat van het Royal College of Art. Sinds 2021 is McGregor Director of Dance voor de prestigieuze Biënnale van Venetië en in 2022 choreografeerde hij de revolutionaire ABBA Voyage. In 2011 ontving hij een CBE voor zijn verdiensten voor de dans en in 2024 benoemde Zijne Majesteit de Koning Wayne McGregor tot Ridder.
Sir Wayne McGregor is artistiek directeur van Studio Wayne McGregor, een geregistreerde liefdadigheidsinstelling in Londen die fungeert als creatieve nexus
en de grenzen verlegt van fysieke intelligentie door middel van dans, technologie en samenwerking.
CREDITS | “Studio Wayne McGregor’s FAR (excerpt), performed by Codarts”
Concept, direction and choreography: Wayne McGregor
Original Music: Giacomelli: Sposa son disprezzata , Performed by Cecilia Bartoli
Costume design taken from the original by Moritz Junge
Lighting design taken from the original by Lucy Carter
Staged on Codarts by: Davide di Pretoro
Codarts licht- en theatertechniek: Maarten van Dorp
Codarts kostuumrealisatie: Asalia Khadjé
Codarts repetitor: Sun Hee Dieben
Duur: 6:00 min
Co-produced by sadler’s wells, london, uk and peak performances @ montclair state university, montclair, usa and is made possible in part by a grant from the association of performing arts presenters creative campus innovations grant program, funded by the doris duke charitable foundation.
Co-commissioned by maison de la danse, lyon, fr; fondazione | teatri, reggio emilia, it; belgrade dance festival, belgrade, se; belfast festival, belfast, uk; brighton dome, brighton, uk; laban theatre, london, uk and danceeast, ipswich, uk
Credit photo: Pål Hansen

Stephen Shropshire (Verenigde Staten), freelance choreograaf, is afgestudeerd aan de Juilliard School in New York. Aan Maastricht University volgde hij de masteropleiding Kunst, cultuur en erfgoed. Van 1994 tot 1999 danste Shropshire bij het American Repertory Ballet. Hij sloot zich in 1999 aan bij Galili Dance in Groningen, waarvoor hij meerdere dansstukken creëerde. In 2005 maakte Shropshire zijn eerste avondvullende werk en in het seizoen 2005-2006 werkte hij samen met het Icelandic City Theater en de Icelandic Dance Company aan een nieuwe productie van Carmen.
Van 2009 tot 2012 was Shropshire artistiek directeur en choreograaf van NND (Noord Nederlandse Dans).
In opdracht van het Holland Dance Festival heeft hij werk gemaakt voor de New Zealand Dance Company. Speciaal voor Codarts creëerde hij Falfurious en Lamento Della Ninfa, een bewerking van materiaal uit de voorstelling Cinematic uit 2012.
Voor deze TOTM TOUR staat het eerder uitgevoerde The Golden Pas De Deux op het programma.
CREDITS | THE GOLDEN PAS DE DEUX (the Dowland version)
Choreografie: Stephen Shropshire
Muziek: John Dowland, In darkness let me dwell (soprano: Anne Sofie von Otter)
Kostuums: Stephen Shropshire
Lichtontwerp: Stephen Shropshire
Repetitoren: Quentin Roger, Keith Derrick Randolph
Duur: 4:30 min
World première Golden – The Symphony in C Variations: 12 October 2012, Noord Nederlandse Dans, Groningen
Premiere The Golden Pas De Deux: 2 February 2016, Codarts Rotterdam, Talent On The Move Tour, Delft