Het succesvolle Franse theatercollectief (LA)HORDE zwaait nu de scepter bij het Ballet National de Marseille. Van choreografisch werk tot film en van video-installaties tot live performances: het collectief van oprichters Marine Brutti, Jonathan Debrouwer en Arthur Harel verkent graag de mores en de grenzen van uiteenlopende kunstdisciplines, waarbij het bewegende lichaam altijd de kern blijft.
Politieke reikwijdte van dans
De relatie tussen dans en maatschappij is daarbij voor hen leidend. Vaak samenwerkend met niet voor de hand liggende groepen – zoals 70-plussers in Void Island, blinden in Night Owl of een groep jumpers in To Da Bone – onderzoeken ze de politieke reikwijdte van dans en brengen ze choreografische uitingen van volksopstanden in kaart. Voor hun nieuwste productie Marry Me In Bassiani gingen ze in gesprek met het Georgische Iveroni Ensemble, opgericht door voormalige dansers van het Nationale Ballet van Georgië. Samen onderzochten ze het verzetspotentieel van de traditionele Georgische dans, die een 1500-jarige geschiedenis kent, en plaatsten dit in de context van het meest recente voorbeeld van gedanste protesten in Georgië.
Spectaculaire voorstelling
In 2018, na een brute inval in nachtclub Bassiani in Tbilisi, verzamelden zich duizenden jonge mensen voor het parlementsgebouw in de Georgische hoofdstad, waarna ze in een spontane rave losbarsten. Ze wilden daarmee op vreedzame wijze hun vrijheid opeisen in een uiterst conservatief land. Het was niet voor het eerst dat dans in Georgië een politieke en anti-establishment-dimensie kreeg. In het communistische tijdperk stond de Georgische volksdans – met elementen uit de vechtkunst en het ballet en met zijn zeer snelle draaien – enerzijds in dienst van de nationale eenwording, maar was ze anderzijds ook een uiting van verzet, een middel om de eigenheid van het land binnen de sovjetdictatuur te onderstrepen. Marry Me in Bassiani is het resultaat van de ontmoetingen met de leden van het Iveroni Ensemble en verenigt de rol die dans in Georgië had in heden en verleden. In perfect gesynchroniseerde bewegingen is de choreografie een mengeling van technische vaardigheden en technomuziek, zwiepende sabels en fladderende liefdespaartjes. Een spectaculaire voorstelling over verzet, solidariteit en de kracht die vrijkomt wanneer mensen samen dansen.