Als muzikale vertaling van de vijftien Heilige Mysteriën uit het leven van de Maagd Maria zijn deze virtuoze vioolsonates intrinsiek religieus en verhalend. Tegelijk nodigen ze, door de aanwezigheid van muzikale dansvormen als gigues, allemandes en courantes, uit tot de dans.
“Anne Teresa De Keersmaeker richt in haar nieuwe creatie haar choreografisch onderzoek op de ‘Mysterie’- of ‘Rozenkrans’-sonates van de 17de-eeuwse, uit Bohemen afkomstige componist Heinrich Ignaz Franz Biber.”
Aangetrokken door de helderheid van Bibers muzikale structuur en zijn numerologische benadering, verdiept De Keersmaeker zich in de mystieke en geometrische rijkdom van deze muziek en maakt ze zich de Sonates eigen in een choreografie voor zes dansers.
Voor deze creatie hernieuwt ze haar samenwerking met Amandine Beyer, met wie ze eerder Partita 2 (2013) en de Six Brandenburg Concertos (2018) realiseerde. De violiste voert de Mysteriesonates samen met haar ensemble Gli Incogniti uit.